8358 524 0915 - 1168 723 3 - 051
چاپ چهره لوگو

حروف برجسته ( استیل)

استیل چیست

یکی از قدیمی ترین حروف مورد استفاده در صنعت تابلوسازی حروف استیل می باشد که از دیرباز مورد توجه مشتریان است و می توان جزء بهترین و با دوام ترین حروف از آن نام برد. این نوع حروف عموما به صورت بک لایت (پشت نور) استفاده می شود که به دلیل این ویژگی از آن در نما و دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود. حروف استیل متشکل از رویه استیل با ضخامت 0.6 الی 1 میلیمتر و دارای ابعاد ورق 122*244 ساتیمتر و لبه استیل با ضخامت 0.4 ، 0.5 و 0.6 میلیمتر و برجستگی 1 الی 7 سانتیمتر و در رنگهای طلایی – نقره ای – مسی و دودی می باشد.

در گذشته به جای استیل بیشتر از حروف مسی و برنجی استفاده می شد اما به دلیل افزایش قیمت و کمتر بودن رنگ بندی این فلزات استفاده از این جنس ها کمتر شده و جای خود را به حروف استیل داده است. حروف استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر دما های بالا و پایین و رطوبت دارند. استیل های مورد استفاده در تابلوسازی بیشتر از گرید 200 و 300 است. استیل های گرید 200 در برابر رطویت و دما واکنش نشان می دهد و اکسیده می شوند. اما معروف ترین و رایج ترین استیل در بازار سری 300 است که ضد زنگ می باشد و به انواع مختلفی مثل 304، 305، 316، 321، 347 تقسیم می شود که در بین همه موارد گرید 304 از سایر موارد در صنعت تابلوسازی پرمصرف تر است.

CHEHREH

مشخصات استیل

ورق استیل در بازار با دو اصطلاح متداول به نام بگیر و نگیر تقسیم می شود. استیل بگیر به دلیل جذب آهن ربا (داشتن درصد بیشتری آهن) به این نام در بازار شناخته می شود و در طرف مقابل استیل نگیر به دلیل عدم جذب اهن ربا (جایگزینی کروم و نیکل به جای آهن) به آن استیل نگیر گفته می شود.

از این رو در صنعت تابلوسازی بایستی از استیل نگیر استفاده گردد زیرا عموما تابلوهای حروف استیل طلایی در معرض باد، رطوبت باران و آفتاب می باشد که موجب افزایش طول عمر و عدم تغییر رنگ و اکسیده نشدن حروف می شود. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت تابلوهای حروف استیل جنس استیل (بگیر و نگیر) و گرید آن می باشد که متاسفانه بعضی از همکاران سودجو به دلیل افزایش حاشیه سود خود اقدام به استفاده از استیل بگیر و گرید ضعیف می کنند که همین امر بعد از مدت زمان کمی باعث رنگ پریدگی، زنگ زدگی و جلوه نامطلوب از خود به جای می گذارد.

CHEHREH

نحوه ساخت حروف استیلی

روش ساخت این حروف به این صورت است که ابتدا پس از طراحی متن یا لوگو مد نظر به وسیله دستگاه سی ان سی فلزات و یا فایبر برش داده می شود سپس متناسب با قطر قلم حروف اندازه برجستگی یا لبه انتخاب می شود و سپس به وسیله هنر دست و یا دستگاه نقطه جوش استیل لبه کاری و ساخته می شود بعد از نصب پایه برای مهار کار بر روی نما و یا دوغی (پلکسی گلاس) به سراغ نصب اس ام دی و نورپردازی می رویم و پس از آن حروف آماده نصب بر روی نمای موردنظر خواهد بود.

لبه کاری حروف استیل همانگونه که در بالا گفته شد به دو صورت دستی (سنتی) و یا با دستگاه ساخته می شود در گذشته به دلیل نبود تکنولوژی توسط استاد کار ماهر به وسیله هویه مخصوص لبه کاری که بر روی شعله آتش گذاشته می شد که پس از سرخ شدن لبه به رویه کار باقلع و اسید لحیم کاری می شد که این روش دارای معایب زیادی بود.

یکی از معایب این روش این بود که به دلیل استفاده ازاسید و قلع لحیم کاری باعث ایجاد دود سرطان زا می شد که فرد لبه کار بعد از چند سال لبه کاری دچار مشکلات حاد تنفسی و ریوی می شد. یکی دیگر از معایب این روش اینبود که بعد از لبه کاری به دلیل حرارت بسیار بالا رویه حروف دچار موج و گاها تغییر رنگ و پوسته محافظ استیل به حروف می چسبید به طوری که جدا کردن آن بعد از نصب به سختی انجام می شد و باعث ایجاد ظاهر نامطلوبی در تابلو می شد.

روش دیگر ساخت این حروف توسط دستگاه نقطه جوش استیل می باشد که در مجموعه تابلوسازی دورال با استفاده از جدیدترین و به روز ترین تکنولوژی دستگاه های جوش استیل استفاده می شود . این روش جوشکاری دارای مزایای بسیار زیادی است از جمله سهولت در ساخت حروف ،سرعت بالا، عدم رنگ پریدگی و موج حروف بعد از ساخت، عدم چسبیدن پوسته محافظ حروف و راحت کنده شدن بعد از نصب می باشد. پایه هایی که در این حروف به کار می روند از دو جنس مفتول آهن و استیل هستند که از نظر عمر استحکام و عدم زنگ زدگی مفتول استیل گزینه بهتری است که مورد استفاده گروه دورال در تمامی این نوع از حروف ها است.

CHEHREH
See Our Work

Latest Projects

انواع مدل استیل

مدل ساده

در این مدل فقط از یک ورق استیل ساده استفاده شده که بدون لبه حروف می باشد و لامپ های نوردهی به صورت برعکس در پشت ورق استیل کار گذاشته می شوند.

ترکیب با پلکسی

در این حالت به جای اینکه کل حروف پلکسی باشد روی سطح حروف، استیل یک دست نصب شده و لبه آن پلکسی سفید می ‎باشد که درون آن نورپردازی می شود.

تابلو استیل رینگی

در تابلو اسیتل رینگی با روش خاصی استیل را مات و غیر براق می‎ کنند به صورتی که روی آن خش ها و شیارهای ریزی ایجاد می شود. این مدل که جذابیت خاص خودش را دارد، مناسب سلیقه کسانی است که می خواهند حروف استیل براق نباشد. این روش در ساخت تابلو با حروف فلزی هم کاربرد دارد.

پانچی یا ستاره ای

شاید بتوان گفت انقلاب این تابلوها در ایران با این سبک شکل گرفت. در این روش روی همان ورق های استیل به وسیله دستگاه لیزری CNC سوراخ های ریزی در اندازه های متفاوت به شکل دایره یا ستاره ایجاد می شود تا پس از نصب، نور از میان روزنه ها عبور کرده و حالتی اکلیل مانند یا ستاره ای به حروف یا لوگو می دهد.
حتی می توان در زمان نصب، رنگ پالت نورها را متفاوت قرار داد. این روش هم در لبه هم روی سطح تابلو برجسته مورد استفاده قرار می گیرد که در ایران آن را با نام های زیر می شناسند:
• ستاره ای
• الماسی
• ترکیبی نوراندر

نمونه تابلو استیل های ما

برای سفارش تابلو حروف برجسته اینجا کلیک کنید

شرکت چهره به عنوان یک شرکت تبلیغاتی، چاپ به همراه بیش از سه دهه  در زمینه طراحی و چاپ، و ساخت تابلو های حروف برجسته در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند.
و قانون اول شرکت ما رضایت شما مشتری عزیز هست.